Recensie

Recensie optreden Inez Timmer "Baas giele taksi"

Inez Timmer in Baas Giele Taksy concerttour briljant!

Lemmer – Een prachtige afsluiter van de 'Baas Giele Taksy' concerttour van Inez Timmer en band hebben de ongeveer 80 bezoeker zaterdag meegemaakt. Inez Timmer is al jaren een vertolkster van mooie popsongs. Vanavond vertolkte ze de door Eppie Dam in het Fries vertaalde liedjes van de inmiddels 79 jarige Canadese zangeres en schilderes Joni Mitchell. Ondersteund door haar achtkoppige band maakte ze er een schitterend muzikaal feestje van.

Van begin tot eind was het genieten geblazen. Het in alle opzichten indrukwekkende ruige leven van Joni kwam in ruim 2 uur zingend en vertellend ondersteund met lichtbeelden voorbij. Zelf heeft Inez een behoorlijk onstuimig muzikaal leven gehad. Begonnen samen met Nanne Kalma met de Ierse muziek makende folkgroep Irolt. En nu dan een ode aan haar held Joni Mitchell. Aan Joni's reputatie als mannenverslinder kan Inez bij lange na niet tippen. Wie kent ze niet. Allereerst de vorige week overleden David Crosby. Ook Graham Nash, Bob Dylan, James Taylor en Chuck Mitchell kende ze van haver tot gort. Van al deze popgrootheden kreeg ze daarnaast de niet te versmaden dosis schitterende muzikale inspiratie mee.

Van het door Inez Timmer briljant gezongen nummer Blauw van het fantastische album  'Blue' van Joni Mitchell maakt Inez een muzikaal juweeltje. En zo rijgt Inez met haar band en achtergrond koortje het een na het andere Joni-lied aan elkaar. Genieten geblazen. Inez Timmer blijkt een boeiende vertelster te zijn met de nodige zelfspot en humor. Afgewisseld door de prachtig gezongen Mitchell songs. Sluit je je ogen, dan zie en hoor je of Joni voor je zingt. Uiteraard komt aan het slot het overbekende 'Baas Giele Taxi'(Big Yellow Taxi) voorbij. Luister maar eens op YouTube naar dit schitterende nummer.

Thijs de Boer

Overig nieuws

nieuws